perjantai 11. syyskuuta 2015

Kuherruskuukausi

Uusi Subaru on nyt ollut alla kuukauden verran. Mittariin on kertynyt hiukan alle 5000 kilometriä, joten pieni yhteenveto alkutaipaleesta on paikallaan.

Yleisesti ottaen Outback on toiminut moitteetta, mikä tietysti onkin uuden auton tapauksessa odotusarvo. Ehkä mielenkiintoisinta onkin peilata kokemuksia niihin tuntemuksiin, jotka ensimmäisen koeajon pohjalta syntyivät.

Outbackissa ja Passatissa on aika paljon eroja, mutta niihin on tottunut helposti. Esimerkiksi sähkötoiminen takaluukku unohtui nopeasti, ja vaikka Passatin peruutustutka vaihtui Subarun myötä peruutuskameraan, kolhuilta on toistaiseksi vältytty - tosin asian kanssa saa edelleen olla tarkkana.


Ehkä tärkein yksittäinen varuste, jota Passatista kaipaan, on tehdasasenteinen navigaattori. Outbackin Base-mallissa ei sellaista ole, joten ostin tuulilasiin kiinnitettävän mallin. Se ei ollut kovin kallis, ja toimii periaatteessa ihan hyvin, mutta on jotenkin työläs käyttää.

Jos laitetta tarvitsee vain harvakseltaan, sitä ei viitsi jatkuvasti pitää tuulilasissa kiinni. Toisaalta sitten kun navigaattorille olisi käyttöä, laitteen kiinnittäminen, käynnistäminen ja mahdollisesti lataaminen tuntuu monimutkaiselta operaatiolta. Tämä on johtanut siihen, ettei laitetta viitsi ihan yhden risteyksen takia kaivaa esille.

Ennalta suurimmat kysymysmerkit liittyivät Outbackin moottoriin. Olen ajanut edeltävät vuodet dieselautoilla, joten ajatus vapaastihengittävästä bensamoottorista tuntui aluksi vieraalta. Outbackin dieselmalli on kuitenkin olennaisesti bensamallia kalliimpi (+ 4000 €), joten dieselversiolle täytyy olla aika hyvät perustelut. Bensa-Outbackin järkevyys taloudellisessa mielessä mietitytti silti.

Usein on niin, että bensa-autolla on dieselautoa vaikeampaa päästä luvattuihin kulutuslukemiin. Siksi teinkin omat laskelmani varman päälle, ja oletin bensa-Outbackin kuluttavan maantiellä 6.5 - 7.0 l/100 km (EU-kulutus 6.0 / 7.0 / 8.7).

Tässä suhteessa ajotietokoneen antamat kulutuslukemat ovat olleet positiivinen yllätys, koska maantiellä bensaa on palanut 6.0 - 6.5 l/100 km (nopeudesta ja maastosta riippuen), ja taajamassa 6.0 - 9.0 l/100 km (pysähdysten määrästä riippuen).

Lisäksi ajotietokoneen suoltamat lukemat vaikuttavat kohtuullisen tarkoilta, ts. yhden tankillisen perusteella vain desin todellista määrää pienemmiltä. Käyttösäde yhdellä tankillisella on siis parhaimmillaan yli 900 km, joka on odotuksiani enemmän.

Bensamoottorin käyttöominaisuudet ovat miellyttävät. Auto lähtee herkästi liikkeelle, ja koeajojen perusteella jäi sellainen mielikuva, että bensamallin ohituskiihtyvyys saattaisi olla hiukan dieselmallia parempi - molemmat tosin edellyttävät kohtuullisesti ennakointia.

Toisaalta bensavaparin pienempi vääntö näkyy siinä, ettei auto aina jaksa pitää vakionopeutta mäkisellä tiellä. Jos nopeuden säätää esimerkiksi 85 kilometriin tunnissa, se saattaa jyrkemmän mäen alkaessa notkahtaa hetkeksi lukemaan 82 - 83 km/h, kunnes auto huomaa tämän, säätää välitystä ja kierroksia, ja nostaa nopeutta. Itseäni tämä ei haittaa, mutta se voi rassata takana ajavaa turbokuskia.

CVT-vaihteistoista puhutaan yleisesti ottaen niin hyvää kuin huonoakin. Itselläni ei lyhyen alkutaipaleen jälkeen ole suurempaa valittamista. Käytännössä suurin ero DSG-vaihteistoon on se, ettei moottorijarrutus ole kovin tehokasta, eikä polttoaineen syöttökään katkea pienillä nopeuksilla herkästi. Normaalissa taajama- ja maantieajossa kulutusmittari kuitenkin näyttää nollaa heti, kun jalan nostaa kaasulta.

Outbackin tilat ovat erittäin riittävät. Vaikka aiemassa koeajojutussani moitinkin peräkontin muotoa, tavaratila vaikuttaa kahden lomamatkakokemuksen perusteella ilmoitettua litralukemaa (559 l) suuremmalta. Myös istuimet tuntuvat pitkällä matkallakin mukavilta, tosin kuljettajan penkin ristinseläntuki on nolla-asennossakin turhan topakka.

Maantieajo-ominaisuuksiin olen edelleen tyytyväinen. Eyesight-järjestelmään pohjautuva kaistavahti täytyy usein kapealla ja mutkaisella tiellä kytkeä pois päältä, koska muuten se piippailee jatkuvasti. Ehkä joku pysyy kaiken aikaa niiden valkoisten viivojen välissä, mutta minä en.

Outbackin uutta informaatiojärjestelmää on kehuttu, mutta itse antaisin sille muutamia risujakin. Radio on toimintojensa puolesta ihan OK, vaikka äänentoisto ei aivan huipputasoa olekaan. Auton tilasta näytetään kiitettävän paljon tietoa, ja myös järjestelmän käytettävyys on melko hyvä - joskin vasteajat ovat hiukan pitkät.

Järjestelmään liittyvät sovellukset sen sijaan tuntuvat turhilta. Mitä iloa on siitä, että kojelautaan ilmestyy uutisia tai säätietoja, jos niitä ei kuitenkaan voi ajaessa lukea? Ja jos meinaa pysähtyä, samat tiedot saa yhtä hyvin kännykän kautta.


Järjestelmän mediasoitinkaan ei ole täydellinen, koska sillä tuntuu olevan vaikeuksia varsinkin vanhempien mp3-tiedostojen kanssa. Niiden toisto pätkii, vaikka samat tiedostot soivat iloisesti Passatissa, kännykässä ja mp3-soittimessa. Onneksi pulman voi kiertää toistamalla tiedostot puhelinta käyttäen.

Subarun handsfree toimii muuten hyvin, mutta ei ymmärrä maanumeroiden päälle mitään. Jos siis puhelinnumerot on syötetty kännykkään muodossa +358(nnn)mmmmmmm, ja puhelu tulee numerosta (nnn)mmmmmm, järjestelmä ei yhteystietojen synkronoinnin jälkeen osaa kertoa soittajan nimeä. Ongelman voi tietysti ratkaista syöttämällä numerot sekä maakoodin kanssa että ilman sitä, mutta se ei ole kovin kätevää.

Järjestelmän puheohjaus on hauska ominaisuus, vaikka en olekaan sitä paljoa käyttänyt. Handsfreen kanssa siitä on oikeasti hyötyäkin, mutta ehkä sisälämpötilaa on helpompi säätää namiskaa kääntämällä. "Play artist Depeche Mode!" tuo kerta toisensa jälkeen hymyn huulille.

Tulevaa Subaru-talveahan tässä jo mielenkiinnolla odotetaan. Lienee lupa toivoa, että 2.5-litraisella bensakoneella varustetun auton lämpimyys ei ainakaan tuota dieselautoon tottuneelle pettymystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti